4. února 2012

Bláznivý vesmír, povídky - Robert Sheckley


  Vesmír je úžasné místo plné temných tajemství. A lidé, lidé ze všeho nejvíce touží tahle tajemství odkrývat.

Autor/ka: Robert Sheckley
Přeložil/a: Petr Janouch a Petr Kotrle
Obálka: Jakub Požár
Vydáno: Albatros, 2005

   Každá povídka v téhle knize je nějakým způsobem spojená s tím, co je venku, s neznámým vesmírem kolem nás. A ať už se jedná o přítomnost nebo budoucnost, nebo snad o cestování v čase či o válku s mimozemšťany, autor vždy dokáže bravurně smísit své myšlenky o lidstvu a jeho chování se sci-fi námětem a humorným podtextem a ještě přitom trefně zkritizovat současné problémy a nedokonalosti světa.
    Když jsem knihu četla poprvé, byla jsem z ní nadšená, Když jsem knihu četla podruhé, hltala jsem ji tak rychle, že jsem ji měla přečtenou za jeden den. A když jsem teď knihu četla potřetí, vychutnávala jsem si ji, jako dobře známý šálek kávy, který si dávám v mé oblíbené cukrárně. Není třeba spěchat. Člověk si musí tu hořkosladkou chuť vychutnat s co největším prožitkem.
    A tak jsem se nad každou povídkou zamyslela. Co tím autor chtěl říct? Proč psal zrovna o tomhle? Varuje snad lidi před něčím, co má přijít? Jak může tak trefně vystihovat lidské myšlení? Je tolik otázek, které si můžeme při čtení téhle knihy položit. A skoro na všechny se nedá najít odpověď.
    Tahle kniha je něco jako výpočet možných či méně možných, možná i nemožných budoucností. Jako velký sál s zrcadly a v každém se odráží jiná vize příběhu. Je až neskutečné, jak dokonale a věrohodně si autor dokáže pohrávat s lidským světem, s lidmi a s vesmírem. A co víc, jeho alternativní světy jsou věrohodné. Mají začátek a konec, mají hlavu a patu.
    Takže, pokud máte chuť na sci-fi, humor a drama s trochou psychologických úvah, tak sáhněte po téhle knize, nebo po jiné, než nese jméno Robert Sheckley. Zaručuji vám, že nebudete nudit.

Žádné komentáře:

Okomentovat