4. února 2012

Jablíčko pro slečnu učitelku a další horory


Připravte se na to, co jste ještě nikdy nečetli. Dvanáct hororových povídek od skvělých současných autorů.
Přeložil/a: Viola Tyčková, Šárka Kubánková
Ilustrace: Miro Hadinec
Vydáno: Albatros 2004

JABLÍČKO PRO SLEČNU UČITELKU (Michael Vestey)
Když se rodina Sheldonova, Philip, Elizabeth a malá Emma přestěhuje do starého domu, netuší, že historie jejich nového domova není ani tak strašidelná, jako zvláštní. Hlavně, když se minulost a přítomnost začnou jaksi prolínat. Tahle povídka byla jedna z těch, co se mi líbila opravdu hodně a i když jsem se u ní nebála ani trochu, patří jednoznačně k těm, které si zapamatuju.

ČERNOBÍLÁ FOTOGRAFIE (Jan Marková)
Proč babička Jenny nikdy neukazuje svým vnoučatům staré školní fotografie a nevypráví o tom, co se tenkrát stalo, tak jako dědeček? To neví nikdo krom babičky, která se snaží zapomenout na to, co se stalo před mnoha a mnoha lety, jednoho dne, když se ve škole fotili. U téhle povídky jsem se sice taky nebála, nýbrž u jsem u ní neměla ten usměvavý pocit jako u Jablíčka. Skoro se mi spíš chtělo brečet.

DĚTI NA MOSTĚ (Kenneth Ireland)
Když se stará pan Fulwood přestěhuje z rušného města na vesnici, ani ve snu ho nenapadne podezřívat děti, které sedí na mostě a hrají si, z něčeho špatného. Čím více se ale dozvídá, tím větší začíná mít strach. A to netuší, co všechno tyhle "zlatíčka" skrývají". Asi nejlepší povídka ze všech. Nebudu zastírat, že mi z ní nemrazilo v zádech.

MLYNÁŘOV POMSTA (Jerome Klapka Jerome)
Říká se, že ve starém mlýně žil kdysi chamtivý mlynář, který ještě před svou smrtí někde ukryl celé své bohatství. Joe téhle historce nikdy nevěřil, když se mu ale u nohou postele zjeví duch mlynáře začne horečně pátrat po ztraceném pokladě. Spíše než horor mi tohle přišlo jako komická povídka, celkově se mi ale moc nelíbila.

VĚRNOST AŽ ZA HROB (Joyce Marshová)
Po hororovém zážitku, který Philip zažil na cestě už se tam nechce nikdy vrátit. Netuší ale, že tenhle hororový zážitek nakonec nebyl jen k tomu, aby ho vystrašil. Ze začátku jsem měla husí kůži, ale celkově se mi povídka líbila tak normálně Ani mě nenudila, ani mě nenadchla.

HROB VE SKLEPĚ (Marc Alexander)
Parta dětí se rozhodne po škole vlézt do domu, ve kterém údajně straší. Christopher má už dost toho, jak se Heft naparuje, rozhodne se ho vyhecovat k tomu, aby do domu vlezl v noci. Netuší, jak strašně hloupý nápad to byl. Jedna z nejlepších povídek co jsem kdy četla.

KLÍČ VE TVARU KŘÍŽE (Sydney J Bounds)
Příběh vypráví o dvou dívkách, které se ztratili na cestě na kolech a přistihla je bouřka. Najdou proto azyl v hostinci, který se před nimy najednou objeví. Netuší, že si nevybrali nejlepší místo k přespání. Příběh byl zajímavě napsaný, ale možná mi chybělo trochu víc napětí.

CHYBĚJÍCÍ TALÍŘ (Marjorie Bowenorová)
Někteří lidí jsou schopni udělat cokoliv, klidně i pro jeden talíř, který jim chybí v porcelánové sadě. A tak se Martha Pymová vydá do starého domu, který má obývat jistá stará dáma, aby se tenhle vzácný kousek pokusila najít.

ČOKOLÁDOVÝ DUCH (Julia Hawkes-Moorevoá)
Kamarádky Kate a Sarah vyrábí čokoládové bonbony. Jednoho dne se rozhodnou, že koupí starý obchod, ve kterém prý straší. Po pár dnech příprav si zde otevřou obchod s čokoládovými pochoutkami a různými sladkostmi. Netuší, že v domě zřejmě nejsou sami. Úsměvná povídka, která ve vás zanechá stejný pocit jako šálek pořádné horké čokolády.

ORDINACE PRO PANENKY (Adéle Gerasová)
Když se něco pokazilo s panenkou, každé děvče zaběhlo k tetičce Afrik a ta vždy vše dokázala spravit. Některé holčičky ale na svých panenkách začali pociťovat změny, horší vlasy, méně zářivé oči nebo jinou pleť. Ačkoliv, jak by někdo mohl panence vzít pleť. Když se dívenky svěří svým rodičům, nevěří jim. Nikdo netuší, co tetička Afrik ve skutečnosti dělá po nocích,když má zatažené záclony. Trochu šílená povídka, která rozhodně stojí za přečtení.

PŘÍBĚH ZE ŽELEZNIČNÍ ZASTÁVKY(Barry Sutton)
John Thomas zásadně změnil svůj život tu noc, co pomohl zachránit život dívce, která měla zlomenou nohu. Netuší ale, že nejen bez jeho pomoci by dívka nepřežila. Trochu zvláštní povídka ani ne strašidelná jako spíš ze života. Osobně se mi moc nelíbila.

ZRCADLO (Gerald Durrell)
Nad touhle povídkou mi stále zůstává rozum stát. Šílená zápletka a opravdu bravurní konec. Nebudu o ní nic prozrazovat, jednak by to bylo na dlouho a jednak, pokud ji někdo budete číst, tak uvidíte, že vysvětlit to je by bylo opravdu složité. A navíc vás nechci připravit o tak bravurní práci. Smekám. Ještě nikdy se mi nestalo, že bych po dočtení knihy asi pět minut seděla a koukala do prázdna.

Celkově je "jablíčko" skvělá kniha, i když se mi pár povídek nelíbilo.
Hodnocení: 93,5%

Žádné komentáře:

Okomentovat