4. února 2012

Most do země Terabithia - Katherine Patersonová


Příběh, jenž si dobije srdce každého, kdo si přečte první řádky.
Autor/ka: Katherine Patersonová
Ilustrace: Zdeňka Táborská
Hl. postavy: Jess, Leslie
Přeložil/a: Eva Masnerová
Vydáno: Albatros 1999

Copak je to asi za zemi? ptáte se možná v duchu. Je to kouzelná země, kterou si jako svoje tajemství vymysleli desetiletý Jess a jeho nová spolužačka Leslie. Do tebe země v lese za potokem kromě nich nikdo nechodil. Obývali ji jen duchové háje a ti dva v ní moudře a spravedlivě vládli jako král s královnou. V Terabithii bylo všechno jiné, vznešenější než v obyčejném, všedním světě a pro Jessa byla Leslie vzácným pokladem: od ní tu poprvé vyslechl spoustu příběhu, které mu otevřely brány poznání do světa.
(anotace ze zadní strany)
Poprvé jsem tento příběh uviděla na filmovém plátně se skvělým hereckým výkonem AnnySophii Robb, které tehdy ztvárnila Leslie, a byla jsem jím doslova unešená. Přiznávám, že jsem u filmu na konci brečela, což je u mě vážně zvláštní, vzhledem k tomu, že jsme nebrečela ani u Titaniku. Po pár měsících jsem se na jednom blogu dočetla, že film byl natočen podle knihy. A tak jsem šla do knihovny a hledala ji. Buď byla půjčená, nebo jsem slepá, ale každopádně jsem ji tenkrát nenašla. Před necelými třemi týdny jsem byla v knihovně (opět, miluji to tam) a flákala se jen tak mezi regály. A najednou jsem uviděla knihu, na které bylo velkými zelenými písmeny napsaná Terabithii. Víc jsme neviděla, ale okamžitě jsem po ní skočila a půjčila si jí. Bylo to jako nějaké kouzlo. Prostě jsem věděla, že ji musím mít.
Most do země Terabithii je fantastický příběh o dvou "dětech" jejichž fantazie nezná mezí a jejichž přátelství je krásnější než rozkvetlý sad. Když se Leslie se svými rodiči přistěhuje na zchátralou farmu, Jessovi nejprve není sympatická, hlavně poté, co ho i ostatní chlapce neustále poráží v běžeckých závodech. Ovšem zvláštní aura, která kolem leslie panuje nakonec Jessa přiměje změnit názor a z těch dvou se stanou nejlepší přátelé. Tento krásný vztah ještě více upevňuje tajemství, které znají jen oni dva. Tím tajemstvím je země Terabithia, která leží za potokem a dostat se do ní lze jen pomocí provazu, jenž visí na větvi nad potokem. Společně překonávají nejen překážky v Terabithii, ale také v "normálním" světě. Jedním z největších nepřátel je kromě trollů a zlých duchů Janis Averyová, násilnická sedmačka, která si bohužel za jeden ze svých cílů k výsměchu vybrala právě Leslie a Jessa.
Nejkrásnější příběhy jsou ty, které Vám připadají jako odraz v zrcadle, chvílemi se v nich poznáváte, najednou si řeknete, hele, tohle je mi povědomé, a Most do země Terabithia je jedním z takových příběhů. Příběh plný nejkrásnějšího citu na světě, přátelství, a také plný toho největšího pokladu, který děti a i někteří dospělí mají, fantazií. Kniha, která získala mnoho ocenění nadchne zaručeně každého, kdo k ní usedně.
Hodnocení: 97,5%

Žádné komentáře:

Okomentovat