4. února 2012

Oko za oko/Kritika za kritiku


Možná jste o tom už slyšeli, možná, že ne. Projekt kritika je příležitost, jak dostat konečně konstruktivní kritiku a to "zadarmo" (protože přiznejme si to, kolikrát jste dostali pod povídkou pořádnou kritiku, která Vám k něčemu byla a kolikrát komentář typu "Dobry clanek, hezky blog, podivas se na muj webik?" a tento komentář je prosím z mé vlastní zkušenosti. Ani by mi to tak nevadilo, kdybych ho za pět minut neuviděla na jiném blogu, to za prvé, a za druhé, kdyby ho nedal pod pět mých článků styl Ctrl-C Ctrl-V.). Jde o výměnný obchod. Já dám kritiku Vám, Vy ji dáte mně.

Přiznávám, že jsem nejdřív nevěděla, jestli je to dobrý nápad. Co když mi pak pod povídkami přibydou akorát komentáře plné dost hnusné kritiky a já potom sním kilový kyblík zmrzliny, protože budu mít sebevědomí totálně v háji. Pak jsem si ale řekla, že to alespoň omrknu. Přečetla jsem si články:
  1. o VZNIKU tohoto projektu…
  2. o tom jak projekt FUNGUJE a co je vlastně zač…
A nakonec prolezla pár stránek a našla si komentáře od přihlášených a byla jsem nadmíru překvapená. V každé kritice se autor snažil říct něco dobrého, všichni byli slušní a milí. Nikdo se nesnažil toho druhého urážet, nebo tak něco. Tak jsme si řekla, proč ne.

První přihlášku jsem podala s povídkou Temná strana cukrkandlu a pak se ozvala jedné holčině, jejíž povídka mě zaujala. Den poté se mi ozvala další blogerka, že by měla zájem vyměnit si se mnou kritiku. Oběma jsem napsala komentář k jejich povídkám, který byl doufám v pořádku a ony mi také daly kritiku. Pomohlo mi to. Obě dvě si všimly těch samých věcí a to hlavně gramatiky, takže jsem se dneska ráno pokusila udělat korekturu textu.

Zatím mám jen tyto dvě zkušenosti, ovšem musím říct, že se mi tenhle projekt opravdu líbí. Je to ještě takové batolátko, ale věřím, že za pár měsíců se z něj vyklube pořádný výrůstek. Takže říkám, jestli píšete a chtěli byste znát seriózní názor, rozhodně se nebojte přihlásit. I to, že budete číst cizí dílka a budete se nad nimi muset zamyslet, Vám může pomoci v psaní. Kolikrát vidíme chyby v jiných a v sobě ty samé chyby ne. Atak je to i se psaním. A pokud třeba nepíšete a chtěli byste psát kritiky, nezoufejte, i vy se můžete přihlásit (páni, teď zním jako Horst z teleshopingu).

Takže, zlatíčka, padejte na stránky a projekt - projekt-kritika.blog.cz - a kritizujte, ale s mírou.

Žádné komentáře:

Okomentovat