17. března 2012

Daleká cesta za domovem - Richard Adams

Autor: Richard Adams
Ilustrace: Jiří Běhounek
Překlad: Jitka Minaříková
Obálka: Milan Kopřiva
Vydáno: Mladá fronta, 1986

Pětík a Lískáč, dva nejlepší králičí kamarádi, se jednoho dne vydají na procházku. Najdou zvláštní ceduli. Pětík dostane jeden ze svých zvláštních pocitů a oba králíci se pokusí přesvědčit celou kolonii, že je nebezpečné ze déle zdržovat tam, kde právě jsou. Vrchní králík jim ale nevěří, a tak se s pár dalšími králíky rozhodnou, uprchnout a najít si bezpečné nové místo na založení kolonie. 


Na knihu, kterou možná někdo zná jako film, jsem narazila náhodou.  Daleká cesta za domovem je první a nejznámější román spisovatele Richarda Adamse, která původně vznikla jako vyprávění pro jeho dvě malé dcery, avšak stal se jednou z nejznámějších knih pro děti. I starší generace si v tomhle románu najdou své a tak se Daleká cesta za domovem stává knihou, která leží v rodinné knihovně a proplouvá generacemi.

Vezmeme to od začátku. Příběhu není co vytknout. Banda králíků cestuje světem a poznává jeho stinné a světlé stránky. Přátelství, odvahu a porozumění, nutnost mít velitele a žít svobodně. Každý králík je svým způsobem jedninečným odrazem lidí. Mojí nejoblíbenější postavou byl Pampeliška. Nebyla to sice hlavní postava, takže toho o ní není tolik k poznání, ale vždycky když něco udělala, nebo řekl, měla jsme pocit, že bych udělal to samé. Další skvělou postavou byl Generál Čistec. Možná, že to byl hlavní záporňák, ale podle mě to byl prostě geniální králík. Tak trochu bych ho npřirovnala k A. Hitlerovi. Zatímco Lískáč byl pravý opak. Nevyspělý a lehkovážný králík, kterému to ze začátku prostě vycházelo a na konci dostal jeden vynikajícíc nápad. Za povšimnutí stojí taky Hlavoun, jehož mravní odhodlanost a čestnost z něho dělá největšího hrdinu celé knihy. Pětík je pro mě pořád záhadou, celou tu dobu byl jaksi nekrálík, když jsem si ho chtěla představit, nedokázala jsem si představit králíka. To prostě nešlo.

Co se mi trochu nelíbilo, bylo, že do příběhu zatáhli člověka. Přišlo mi, že narušil příběh a porušil tak tu atmosféru rize "králíčího" příběhu.

Co se mi nejvíce líbilo, byli králičí příběhy. Četla jsem si je někdy a několikrát dokola a můžu říct, že pan Adams buď našel způsob, jak mluvit s králíky a oni mu to všechno pověděli, nebo byl jednoduše geniální.

Celkové se mi kniha moc líbila a rozhodně se podívám i na film, až budu mít čas a hlavně počítač, který se mi nesekne při prvních pár minutách.

Zdroj obrázku

Žádné komentáře:

Okomentovat