5. května 2012

10 důvodů, proč jsem ráda na světě...

Tohle jsem úplně náhodou našla v pracovním sešitě z češtiny. Normálně je tam sloh dost omezený a k ničemu, zkrátka nudný, ale tohle mě zaujalo.


  1. Můžu myslet! - A to je možná to nejcennější, co na světě máme. Naše myšlenky. Jsou to přátelé, kteří nás nikdy neopustí. Jsou to slova, která nás potěší. Jsou nám rodiči, kteří umějí naslouchat, ale i poradit  a nasměrovat. Jsou to sourozenci, kteří s námi vyrůstají. Jsou to pláně, na kterých vyrůstáme. Jsou nám tím bezpečím. Jsou tu pro nás. A vychází z nás.
  2. Můžu milovat! - Láska je cit, který nás naplní a který nám pomůže vždy, když vše ostatní selže. Nemusíme být milováni, stačí jen milovat. Milovat je mnohem, mnohem víc. Nic nás nenaplní tak moc, jako pocit, že pro nás někdo znamená víc než vy.
  3. Můžu poznávat! - Pozorovat, poslouchat a pamatovat si věci, které jsou pro nás zajímavé. Poznávat svět kolem sebe, i když je možná jenom výplod našeho egoistického já. Poznávat lidi. Poznávat tvary a věci. Poznávat pocity. Poznávat sama sebe!
  4. Můžu se zlepšovat! - Cítit, že jsem v něčem lepší. Být v něčem lepší. Znát ten pocit, kdy všechno ostatní zmizí, a vy víte, že jste něco dokázali. Pocítit chuť něčeho nového. Poznat vyšší metu. Okusit větší nebezpečí, ale i větší klid. Pocítit, že je tu něco, co jste dokázali jen vy. Něco, co vám nikdy nikdo nevezme.
  5. Můžu číst! - Tenhle a ještě následující bod nejsou jako ostatní. Jsou to určitě činnosti, které pro mě mají speciální význam. Zaslouží si tu být, stejně jako to ostatní. Čtení mě provází po celý život, a ačkoliv nebyl zatím nijak dlouhý, je to něco, bez čeho bych nedokázala žít. Nedokážu přesně vysvětlit proč. Je to něco, co je uvnitř mě a nelze to dát pryč. 
  6. Můžu psát! - Někde jsem četla, že když máte příběh, který byste si chtěli přečíst a nemůžete ho najít, maté ho napsat. Možná to mě přivedlo ke psaní. Nebo něco úplně jiného. Pocit když pero jezdí po papíře. Pomáhá mi utvářet chvíle, na které se nedá zapomenout. Chvíle, na které nechci zapomenout!
  7. Můžu vyjádřit svůj názor! - A nikdo nemá právo mi ho vzít. Můžu říct, že se se mi něco nelíbí a můžu si svůj názor obhájit. Můžu zjistit, že byl můj názor správný, nebo naopak, že byl špatný. Ale můžu ten názor mít. A je jenom můj.
  8. Můžu chybovat! - A mám na to právo. Nemusím být vždycky dokonalá. Nemusím znát všechno a mám právo dělat chyby. Chybování je jedna z největších typických vlastností člověka. A kdo nechybuje, jednou tvrdě narazí.
  9. Můžu se měnit! - Každý z nás má na to právo. V průběhu života procházíme různými etapami a podle toho se také chováme. Nikdo by neměl vyčítat, že se oblékám "jako hipík". A ani já bych si to, za pár let, kdy se možná budu oblékat jinak, možná taky ne, neměla vyčítat. Každý máme právo na změnu. Protože v životě přijde čas, kdy se posuneme dál. A neměli bychom zůstávat na jednom místě jenom proto, že se bojíme udělat krok do neznáma.
  10. Můžu zemřít! - A to je možná nejdůležitější věc ze všech. Na svůj život vlastním právo jen a jen já. A stejně tak na svou smrt. Nikdo nemá právo mi tuhle výsadu vzít. A nikdo nemá právo mi tuhle výsadu zakazovat. Každý člověk pozná, kdy přišel čas. Můžou za nás rozhodovat o hodně věcech. Ale nikde ne o tom, jak a kdy skonáme.
A jakých je vašich deset důvodů. Nebo možná jen jeden jediný?

1 komentář: