1. června 2012

Knihy v mých myšlenkách - Květen

 Idiot (Fjodor Michajlovič Dostojevskij) - 7/10

1. Proč jsem si vybral/a právě tuto knihu?
Už dlouho jsem si od něj chtěla něco přečíst a na Zločin a trest se stála hrozná fronta (obrazně samozřejmě), zatímco Idiota jsem náhodou našla hned ve dvou výtiscích (v knihovně).
2. Definujte knihu až dvěma slovy (přídavným nebo podstatným).
(S)hledání Idiotů

3. Definujte knihu jedním slovem (slovesem nebo citoslovcem).
Snažit se.
4. S jakou postavou bych se ztotožnil/a, případně kým bych chtěl/a nebo naopak nechtěla být.
Jednoznačně z Lizavetou Prokofjefnou. Jednak má nejčitelnější jméno a jednak je mi ze všech nejsympatičtější.
5. Pokuste se v každém příběhu něco vyšvihnout, ať už je třeba i opravdu velmi špatný, najděte v něm alespoň jedno positivum.
Líbily mi odstupy, mezi jednotlivými kapitolami, kdy autor na začátku řekl, že se nacházíme o dva týdny později a pak retrospektivně vyprávěl, co se stalo. Hezky to knihou prostupovalo a bylo to příjemným zpestřením.
6. A naopak najděte jedno negativum, ale pouze jedno, cílem je uvědomit si co vám na knize vadilo nejvíce, nemusí to být jen chyba v knize (spisovatelce), ale třeba i v chování postav.
Když je zde cca patnáct postav a každou je autor schopen oslovovat asi pěti různými způsoby, kdo se v tom má ze začátku vyznat. Navíc, ruská jména jsou vážně dost nezapamatovatelná.

Hrdý Budžeš ( Irena Dousková) - 9/10

1. Proč jsem si vybral/a právě tuto knihu?
Byla v projektu čtení pomáhá.
2. Definujte knihu až dvěma slovy (přídavným nebo podstatným).
dospělé děti
3. Definujte knihu jedním slovem (slovesem nebo citoslovcem).
vyrůstat
4. S jakou postavou bych se ztotožnil/a, případně kým bych chtěl/a nebo naopak nechtěla být.
Hlavní postava, Helenka, je hodně sympatická a navíc mi přijde, že je mi i trošku podobná, takže jednoznačně s ní.
5. Pokuste se v každém příběhu něco vyšvihnout, ať už je třeba i opravdu velmi špatný, najděte v něm alespoň jedno positivum.
Líbilo se mi, že autorka dokázala knihu napsat skutečně tak, jako by ji vyravovalo dítě. Z textu nebyla cítit žádná dospělost.
6. A naopak najděte jedno negativum, ale pouze jedno, cílem je uvědomit si co vám na knize vadilo nejvíce, nemusí to být jen chyba v knize (spisovatelce), ale třeba i v chování postav.
Asi je to tím, že jsme tu dobu prostě nezažial, ale mám pocit, že mi tam pár věcí unikalo. Prostě, že tahle kniha má větší váhu opravdu pro ty, kteří tu dobu zažili.

Oněgin byl Rusák (Irena Dousková) - 7/10

1. Proč jsem si vybral/a právě tuto knihu?
Jednak byla v projektu čtení pomáhá a taky je to pokračování Hrdého Budžes, který se mi moc líbil.
2. Definujte knihu až dvěma slovy (přídavným nebo podstatným).
vzdorující nádechy

3. Definujte knihu jedním slovem (slovesem nebo citoslovcem).
začínat
4. S jakou postavou bych se ztotožnil/a, případně kým bych chtěl/a nebo naopak nechtěla být.
Tady už tak jasno nemám. Znovu říkám, že s Helenkou, ale už ne tak nadšeně, jako u Budžese.
5. Pokuste se v každém příběhu něco vyšvihnout, ať už je třeba i opravdu velmi špatný, najděte v něm alespoň jedno positivum.
Rozhodně je tu víc akce a vtipu, než v prvním díle, líbí se mi, že kniha ani na chvíli nenudí, zkrátka, pořád je o čem číst.
6. A naopak najděte jedno negativum, ale pouze jedno, cílem je uvědomit si co vám na knize vadilo nejvíce, nemusí to být jen chyba v knize (spisovatelce), ale třeba i v chování postav.
Upřímně, chybí mi tu možná trochu víc poetiky, trochu víc toho něčeho nadpozemského, které knihu tak nějak samo nadlehčuje v rukou.

Žádné komentáře:

Okomentovat