7. července 2012

Jana Eyre / Jana Eyrová / (prázdninové filmobraní)

Jane Eyre (2011)

režie: Cary Fukanaga
hudba: Dario Marianelli
hrají: Mia Wasikowska (Jane Eyrová),
          Michael Fassbender (Mr. Rochester)
          Judi Dench (Mrs. Fairfaxová)
          Jamie Bell (John Rivers)
          Amelia Clarkson (malá Jana Eyrová)
          Sally Hawkins (Mrs. Reedová)
          Freya Parks (Helena)
          Imogen Poots (Mrs. Ingram)

Film byl natočen podle románu anglické spisovatelky Ch. Bronteové.

19. století. St. John Rivers nachází u svých dveří zuboženou a zesláblou Janu Eyrovou. Spolu se svými sestrami se o ni postará a i po uzdravení zůstává Jana v jejich sídle. Neřekne nic o tom, kde dříve žila, ani proč se dostala k jejich prahu, avšak ve vzpomínkách se vrací k celému svému životu, děsivému dětství u její tety, Mrs. Reedové, která ji poslala na Loowodskou internátní školu pro dívky, na svou první přítelkyni Helenu a nakonec i na panství Thornfield, kde prožila nejhorší, ale také nejšťastnější chvilky svého života. Co všechno se ukrývá za jejím životem a jak se Jana nakonec rozhodne?

Knihu Jana Eyrová miluji, a tak, když jsem zjistila, že se chystá nová adaptace, navíc s mými dvěma oblíbenými herečkami (Miau a Judi), byla jsem nadšená. Do kina jsem se nakonec nedostala, díky nemoci, ale i přesto jsem se nemohla dočkat, až film bude ke stažení. Dvou hodinová podívaná mě nadchla natolik, že jsme jí posléze viděla ještě dvakrát. 
Film nevypráví příběh chronologicky tak, jak se stal, ale Jana se ke svému příběhu vrací ve vzpomínkách poté, co se dostává do domu Johna Riverse a jeho sester. Přiznávám, že mě to nejprve překvapilo, ale pak jsem si uvědomila, že to filmu dodává jistou autentičnost a schopnost odpoutat se od románu, což je podle mě správně. Filmy natočené podle knih by neměly knihy kopírovat, ale pouze přenést příběh. Forma se klidně lišit může. Je v něm vynecháno několik scén (některé z nich jsou ale k nalezení na internetu jako vymazané), naopak je ale věnováno dost času těm podstatným, takže to filmu zas tak neuškodilo. 

Co se týče herců, tak ačkoliv mám Miu Wasikowskou ráda, měla jsem trochu obavy z toho, že bude vypadat jako Jana příliš mile. Naštěstí se tak nestalo. Michael Fassbender byl jako pan Rochester skvělý, i když mi občas připomínal Abrhama Lincolna (nevím proč, ale během filmu mě to napadlo asi pětkrát) což byla trochu rušící okolnost. Ale chemie mezi ním a Janou fungovala bezvadně, hlavně v "nemluvících scénách". Judi Dench byla úžasná, jako ostatně vždycky, nenapadá mě nikdo, kdo se na její roli hodil více. Jediný, kdo mi snad opravdu vadil, byl Jamie Bell, který podle mě tak trochu pokulhával za ostatními.

Celý atmosféra filmu byla buď hodně temná a pochmurná (ve většině případů), nebo i krásná, ale téměř nikdy nebyla veselá. Tím podle mě autoři dokázali zcela dokonale vystihnout atmosféru knihy a a vůbec celé té doby. Jana Eyrová není vyložený román se šťastným koncem a film tak rozhodně nepůsobil.

Celou atmosféru navíc podtrhovala dokonalá hudba. V ničem nebyl film tak dokonalý jako ve scénách, kdy se nemluvilo a pouze hrála hudba. Takové scény byly úžasné, plné emocí a vzbuzovaly jich snad ještě víc v člověku. Kdybych měla říct jedinou věc, která se podle m v tomhle filmu úžasně povedla, byla to hudba. 

Celkově jsem se do toho filmu prostě zamilovala. Všichni herci, atmosféra, hudba, přesně takhle jsem tu knihu vnímala já. Tenhle film má hodně odpůrců i příznivců a já nechci tvrdit, že film nemá svoje chyby a mouchy, ale podle mě skvěle vystihl knihu, nekopíroval ji a jedná se o velmi kvalitní snímek.

Hodnocení: 92%

Žádné komentáře:

Okomentovat