31. července 2012

Knihy v mých myšlenkách - červenec

 A máme tu knihy v mých myšlenkách za červenec. Jelikož jsou prázdniny, je knih už zase trochu více.


Anna Karenina (L. N. Tolstoj) - 8/10

1. Proč jsem si vybral/a právě tuto knihu?
Byla v projektu Čtení pomáhá, je to klasika, s prosinci bude nový film, vyberte si co chcete...xD
2. Definujte knihu až dvěma slovy (přídavným nebo podstatným).
Životní láska.
3. Definujte knihu jedním slovem (slovesem nebo citoslovcem).
Odolávat.
4. S jakou postavou bych se ztotožnil/a, případně kým bych chtěl/a nebo naopak nechtěla být.
Miluji Váreňku. I když je to hodně vedlejší postava, je tak moc podobná, že jsme prostě nemohla říct nikoho jiného.
5. Pokuste se v každém příběhu něco vyšvihnout, ať už je třeba i opravdu velmi špatný, najděte v něm alespoň jedno positivum.
Asi celková uzavřenost příběhu. Nic nekouká, nic nevyčuhuje, všechno skončilo a nic už nepřetahuje.
6. A naopak najděte jedno negativum, ale pouze jedno, cílem je uvědomit si co vám na knize vadilo nejvíce, nemusí to být jen chyba v knize (spisovatelce), ale třeba i v chování postav.
Popisy ruského hospodářství přes tři stránky mě vážně, vážně nebavily.

Rosemary má děťátko (Ira Levin) - 9/10

1. Proč jsem si vybral/a právě tuto knihu?
Koupila jsem si ji ve slevách a věděla jsem o filmu.
2. Definujte knihu až dvěma slovy (přídavným nebo podstatným).
Prokleté početí.
3. Definujte knihu jedním slovem (slovesem nebo citoslovcem).
Bože!
4. S jakou postavou bych se ztotožnil/a, případně kým bych chtěl/a nebo naopak nechtěla být.
Je to blbý říct, ale Terry. I když hned na začátku zemře, je dost rozumná a vyhne se tomu, co čeká Rosemary.
5. Pokuste se v každém příběhu něco vyšvihnout, ať už je třeba i opravdu velmi špatný, najděte v něm alespoň jedno positivum.
Autor umí hodně dobře používat jazyk, jak monology, popisy, tak i dialogy, celkové se to prostě ohromně dobře čte.
6. A naopak najděte jedno negativum, ale pouze jedno, cílem je uvědomit si co vám na knize vadilo nejvíce, nemusí to být jen chyba v knize (spisovatelce), ale třeba i v chování postav.
Trochu jsem nepochopila, když Guy říká, že to všechno bylo jen kvůli tomu, aby mohli začít pořádně žít, a myslí to vážně, proč za chvíli je členem sekty a vůbec to nevypadá, že by se někam chtěl stěhovat.

Anna Elliotová (Jane Austenová) - 6,5/10

1. Proč jsem si vybral/a právě tuto knihu?
Koupila mi jí sestra.
2. Definujte knihu až dvěma slovy (přídavným nebo podstatným).
Čekání na lásku.
3. Definujte knihu jedním slovem (slovesem nebo citoslovcem).
Vytrvej!
4. S jakou postavou bych se ztotožnil/a, případně kým bych chtěl/a nebo naopak nechtěla být.
Tady nejde říct nikdo, protože Anna mi není nijak blízká, Mary je hloupá husa, Elizabeth je nafoukaná a jiné ženy nejsou až tak dobře popsány, aby se s nimi dalo ztotožnit. A s muži se taktéž ztotožnit nechci. Zkrátka, v téhle knize jsem se s nikým, "nesblížila".
5. Pokuste se v každém příběhu něco vyšvihnout, ať už je třeba i opravdu velmi špatný, najděte v něm alespoň jedno positivum.
Lehký a plynulý projev, nádherně se čte.
6. A naopak najděte jedno negativum, ale pouze jedno, cílem je uvědomit si co vám na knize vadilo nejvíce, nemusí to být jen chyba v knize (spisovatelce), ale třeba i v chování postav.
Mě to celé přišlo takové nemastné, neslané. Bylo to pěkné, ale za pár měsíců už si tu knihu už pamatovat nebudu.

Romeo, Julie a Tma (Jan Otčenášek) - 9/10

1. Proč jsem si vybral/a právě tuto knihu?
Byla v projektu kritika, znám ji od vyprávění a líbil se mi námět...
2. Definujte knihu až dvěma slovy (přídavným nebo podstatným).
Osudová rozhodnutí.
3. Definujte knihu jedním slovem (slovesem nebo citoslovcem).
Ochránit.
4. S jakou postavou bych se ztotožnil/a, případně kým bych chtěl/a nebo naopak nechtěla být.
S žádnou. Nedokážu si představit, že bych žila v téhle době, nebo jak bych se chovala.
5. Pokuste se v každém příběhu něco vyšvihnout, ať už je třeba i opravdu velmi špatný, najděte v něm alespoň jedno positivum.
Autor si krásně umí hrát s jazykem, všechny ty metafory, přirovnání, dávání slovům další význam, to všechno pomohlo, aby příběh působil neuvěřitelně nadlehčeně, i přesto, jak skončí a v jaké době se odehrává.
6. A naopak najděte jedno negativum, ale pouze jedno, cílem je uvědomit si co vám na knize vadilo nejvíce, nemusí to být jen chyba v knize (spisovatelce), ale třeba i v chování postav.
Jelikož je kniha pojatá hodně umělecky, občas jsem měla problém s tou praktickou stránkou, když jsem se ztrácela v časové posloupnosti knihy.

Paní Bovyraová (Gustave Flaubert) - 8/10

1. Proč jsem si vybral/a právě tuto knihu?
Byla v projektu kritika a bývá hodně srovnávána s Annou Kareninou, kterou jsem četla.
2. Definujte knihu až dvěma slovy (přídavným nebo podstatným).
Hledání sna.
3. Definujte knihu jedním slovem (slovesem nebo citoslovcem).
Milovat.
4. S jakou postavou bych se ztotožnil/a, případně kým bych chtěl/a nebo naopak nechtěla být.
Opravdu nejvíce sympatický je mi Leon, je mladý a, i když trochu tak naivní, tak také velmi inteligentní.
5. Pokuste se v každém příběhu něco vyšvihnout, ať už je třeba i opravdu velmi špatný, najděte v něm alespoň jedno positivum.
Gustave Flaubert v tomto mistrovském díle dokázal dokonale vystihnout vnitřní rozpoložení ženy, které se jeden za durhým boří všechny sny. Líbí se mi, že hlavní hrdinka není ukazována jako ta "chudinka co ji všichni nenávidí", ale že je vlastně taky pořádná "mrcha".
6. A naopak najděte jedno negativum, ale pouze jedno, cílem je uvědomit si co vám na knize vadilo nejvíce, nemusí to být jen chyba v knize (spisovatelce), ale třeba i v chování postav.
Vyprávění na konci knihy o lékárníkovi Homaisovi mi přišlo nemístné a nelogické. Celá tahle postava mi přišla příliš přeceňovaná a myslím, že jí bylo věnováno zbytečně moc místa.

Hamlet (William Shakespeare) - 7/10

1. Proč jsem si vybral/a právě tuto knihu?
Koupila jsme si ji ve slevách a chtěla jsme si přečíst něco od Shakespeara. Je to jediná kniha, kterou máme doma a do knihovny se nedostanu.
2. Definujte knihu až dvěma slovy (přídavným nebo podstatným).
Královský pád.
3. Definujte knihu jedním slovem (slovesem nebo citoslovcem).
Pomstít se.
4. S jakou postavou bych se ztotožnil/a, případně kým bych chtěl/a nebo naopak nechtěla být.
Stototžnit bych se chtěla s Ofélii, naopak bych nechtěla být nikým jiným.
5. Pokuste se v každém příběhu něco vyšvihnout, ať už je třeba i opravdu velmi špatný, najděte v něm alespoň jedno positivum.
Je to Shakespeare, co na to říct. I když proti té knize něco máte, zkritizovat se to nedá. Líbily se mi vnitřní monology postav.
6. A naopak najděte jedno negativum, ale pouze jedno, cílem je uvědomit si co vám na knize vadilo nejvíce, nemusí to být jen chyba v knize (spisovatelce), ale třeba i v chování postav.
Rozhodla jsem se, že si tu knihu přečtu v originále. Protože podle mě u Shakespeara záleží taky na té harmonii a melodii textu, která se v překladu tak trochu vytrácí.

Žádné komentáře:

Okomentovat