7. dubna 2013

Najít směr...

Před několika týdny se na internetu objevilo video asi desetileté holčičky, s názvem "jak zbalyt kluka", ve kterém ukazuje, jak se správně namalovat. To video se během asi dvou týdnů stalo hitem. A ne v dobrém slova smyslu.V tuhle chvíli už je video tak nějak zablokované, takže si ho mohou spustit jen ti, co na něj mají odkaz - zřejmě zásah rodičů, nebo dívčina svědomí. Já mám ten odkaz sice v historii prohlížeče, zveřejňovat ho ale nehodlám.
Je tu ale důvod, proč o tom videu píšu.
Ukazuje totiž naprosto přesně hned několik pravd o dnešním světě.
  1. Děti mají neomezený přístup k počítači, internetu a co víc, mnohdy ho ovládají lépe než jejich rodiče. Já jsem se v deseti letech uměla přihlásit na email, na Alíka a hrát hry. A to je mi patnáct, takže jsem prakticky stejná generace. Nahrát video na YouTube jsem zkoušela jednou a může říct, že to sice není zas tak těžké, ale v deseti bych to nezvládla. Ale ano, uznává, nejsem v těhle věcech dobrá a ta holčička může být třeba počítačový génius. Ale hlavně bych se ani neodvážila to udělat. Odjakživa mi bylo vtloukáno do hlavy, že zveřejňovat na internetu jméno, adresu nebo fotku je nebezpečný a že bych to dělat neměla. Ano, poměry se za posledních pár let značně změnily, ale... 
  2. Ano i já si pamatuji, že jsme se se sestrou a sestřenkou navzájem malovaly a pořádaly módní přehlídky, ale natočit to a dávat to na internet je něco úplně jiného. Dnešní děti berou věci jako počítač, internet, mobil, video hry atd. jako něco samozřejmého. Doba je naprosto jiná a nemá cenu se o tom nějak bavit. Naše děti budou mít panenky, které budou chodit na záchod a klučičí auta dostanou životní velikost. Naše děti budou brát počítač jako samozřejmost, stejně jako mi bere papír a tužku. Tak to prostě bude, Zda se nám to líbí, je věc druhá.
  3. Lidé se dělí na několik skupin. Ta první si z dotyčné holčiny dělá hroznou prdel, zveřejňuje a píše urážlivé komentáře. Ta druhá se první skupinu snaží utišit slovy "copak jste nebyli v jejím věku" a " je teprve dítě, tak nebuďte hnusní". Osobně s touhle skupinou sympatizuji asi nejméně, jelikož ano, je sice dítě a je tak trochu hnusný chovat se jako lidi ze skupiny jedna, musíme si ale uvědomit, že právě o to jde. Pokud nedokáže unést reakci, které se jí na internetu dostane, pak tam nemá co dělat. Virtuální svět má svá pravidla a každý, kdo je v něm, s tím musí počítat. Každý v něm musí být připravený nést následky. Na věk se nehledí. Pokud to video zveřejnila, musí se připravit na to, co může následovat. Nedokáže to unést - nemá tu co dělat. To je prostě fakt. To je názor té třetí skupiny. Pak jsou tu lidé, kteří se rodičovsky snaží promluvit jí skrze komentáře u videa do duše (dobře, byli asi dva, ale stejně). No a pak jsou tu všichni ostatní, kteří si toho prostě nevšímají a nedělají z toho drámo.
Takových holčiček je totiž na světě tisíce a možná ještě víc. Nelíbí se mi to, ale nic s tím nenadělám. Navíc, porovnejme naše dětství a dětství našich rodičů. 
Svět jde pořád dopředu. Neotáčí se. Otázkou ale je, zda je to správný směr?

Žádné komentáře:

Okomentovat