17. května 2014

Čtu čteš čteme...

Řekněme, že za mnou někdy někdo přijde a řekne mi, že knihy nemají žádný smysl. Že jsou zbytečně. Že jsou to jen čáry inkoustem na papíře.
Neptejte se, kde nebo jak se ten člověk vzal. Prostě si to jen představte. Máte to? Dobrá. Jedeme dál. 
Jestli za mnou někdy někdo takový přijde, a já jsem si celkem jistá, že se to stane (vzhledem  k tomu, jak často trávím čas v knihovně a že se to o mě ví) tohle je přesně to, co udělám. 
Vytáhnu papír a tužku. A napíšu všechna písmenka abecedy. Naší i těch cizích. Napíšu všechna interpunkční znaménka. A pak ten papír tomu člověku podám a řeknu:
"Tady máš všechny knihy na světě."
Těžko říct, jak bude reagovat. Ale nejspíš se na mě podívá jako na totálního magora. Možná prohodí něco a tom smyslu, že mi asi hráblo. Možná se jen nechápavě podívá. Na tom, co udělá, zas tak nezáleží. Protože tohle bude to, co řeknu potom:
"Kdyby to, co jsi říkal, byla skutečně pravda, kdyby knihy opravdu byly jen cár papíru popsaný inkoustovými čárami, v ruce bys teď držel všechny knihy světa. A kdybych si celý ten papír přečetla, musela bych přece cítit přesně to, co jsem cítila po dočtení každé knihy."
Názorně mu všechna ta písmenka a znaménka přečtu.
"Vidíš," řeknu pak " žádné slzy, smích, nic. Zvláštní co?... Knihy nejsou jen inkoust a papír. Knihy mají duši. Stejně jako ty, nebo já. Říct, že knihy jsou zbytečné, je stejné, jako říct, že mát děti je zbytečné. Knihy jsou jako děti. A spisovatelé jsou jejich rodiče. Vytvoří knihu. Dají do ni to nejlepší ze sebe. A pak, když věří, že je připravená, ji pustí do světa.
Knihy jsou náš odkaz ve světě. Knihy jsou pokračovateli našeho života. Knihy podávají zprávy o tom, co se událo, aby se lidstvo mohlo poučit ze svých chyb (i když to stejně nedělá). Knihy jsou pro nás důležité. Na to existuje jednoduchý důkaz. Totiž to, že vůbec vznikly.
Knihy nejsou něco, co by naše předci potřebovali k životu, něco, bez čeho by vymřeli. Ale i přesto knihy vznikly. A přežili stovky let. To je jediný důkaz, který potřebuji, abych věděla, že knihy jsou pro člověka nepostradatelné. 
Ano. Možná, kdyby teď někdo zničil všechny knihy na světě, nic by se zřejmě nestalo. Ne hned. Ale příběhy by žily dál. A věřím, že jednoho dne by světlo světa spatřila další kniha.
Už jen proto, jak krásně voní.

Žádné komentáře:

Okomentovat